Rei Kawakubo

Modevärlden har mängder av duktiga och imponerande designers, men få går att jämföras med den japanska designern Rei Kawakubu. Men sitt konceptuella tänk blev Kawakubu en banbrytande designer när hon presenterade sin första kollektion i Tokyo i mitten på 70-talet.  

Bakgrund

  kog156Rek Kawakubo föddes 1942 i den japanska huvudstaden och till skillnad från de flesta inom hennes bransch har hon inte någon designexamen, däremot litteraturstudier från det känd Keiouniversitetet. Kawakubos började under 60-talet att arbeta inom textilindustrin hos företaget Ashai kasei, som producerade tyger i akryl, och det var här som hon snabbt insåg att man genom kläder kunde förmedla konst och även åsikter.   Hon började sedan formge kläder av den anledningen att hon inte tyckte sig hitta de plagg hon ville ha. På tidigt 70-talt, närmare bestämt 1973 startade Kawakubo sitt idag världsberömda märke Commes des Garçons, och bara ett par år därefter hade märket sin första stora visning i hemstaden Tokyo men även modemetropolen Paris. Snabbt därefter presenterade Kawakubo den första kollektionen för herr i märkets namn, och som ett bevis för hennes konstnärliga intresse och experimentella koncept även en intressant möbelkollektion. Den första Commes des Garçons butiken öppnades i Minami-Aoyama-distriktet, och den skapade genast uppmärksamhet genom att ha en udda och alternativ inredning. Ett exempel är avsaknaden av speglar, vilket var Kawakubos beslut eftersom hennes filosofi handlade om att få kvinnor att handla kläder främst på grund av känslor och lust än kroppar och utseende.   Rei Kawakubo har i alla tider haft stora namn som ambassadörer för sitt märke och unika kreationer. Än idag hör Kawakubos kollektioner till de mest uppskattade, och hon fortsätter jobba mellan hennes hem i Tokyo och Paris.  

Vad gör Rei Kawakubo så speciell?

  kog159Sedan Kawakubo presenterade sin första kollektion har kritikerna hyllat henne för sin oräddhet att stå för det annorlunda. Hon visar tydligt att det är möjligt att påverka även om man är något av en outsider, att allt inte behöver vara konventionellt eller enligt regelverken. Det sistnämnda gör sig verkligen synligt i Kawakubos sätt att skära och ta fram mönster i hennes skapelser – istället för att anamma det klassiska skräddarsättet väljer hon att gå sin egen väg och låta inspirationen och humorn spela störst roll. Asymmetriska former är utgångspunkten, för dam såväl som för herr.   Commes des Garçons karaktäriseras av en ofta svartbaserad ton på kläderna och ett av de mest särpräglade dragen är designen som många gånger kan få kläderna att se aningen konstiga ut på galge, men som väcks till liv när de bärs upp.   Det ska även nämnas att Kawakubo är ytterst involverad i alla delar av sitt företag, något som också det gör henne speciell för branschen. Hon tar aktivt fram nya kreationer, jobbar med utveckling av koncept och involverar sig dessutom i alla butikers inredning och stil. Som hon själv uttryckte det i en intervju så är ”mode och konst två olika saker och kan därför inte jämföras, men de kan alltid blandas”.   Hennes design och konceptuella tänk används idag som inspiration och utbildning på flera designskolor runt om i världen, däribland Beckmans i Stockholm.